A gluténmentes étrend kipróbálása tényleg biztonságos?

Minden korszakban megvan az éppen aktuális divat, ugyanígy a táplálkozás terén is. Most épp az egyik divatétrend a gluténmentes, vagy inkább a “mindenmentesség”.

De mi is a glutén? A glutén, más néven sikér, egy fehérje, ami a búzában, rozsban, árpában és a zabban, valamint ezek keresztezett változataiban található meg. Az ételkészítés során a tészta nyújthatóságáért felelős, kedvező térhálós szerkezetet alkot, így az ízletes kelttészta készítésben nagy szerepe van.

Mikor is javasolt gluténmentes étrendet tartani?

A szigorú gluténmentes étrendnek egyértelmű terápiás szerepe a cöliákiának (közismerten: lisztérzékenység) nevezett betegségben van. A hétköznapokban gyakran tévesen glutén intoleranciának vagy allergiának hívják, pedig valójában ez egy autoimmun betegség, melynek során a szervezet a glutén ellen termel immunannyagokat, amik károsítják a szerveinket. Gyakori a bélbolyhok gyulladása miatt kialakuló felszívódási zavar, ami tartós vashiányt okozhat. Diagnosztizálása csak tartós gluténfogyasztás mellett specifikus enzimekből a vérből (endomysium antititer, transzglutamináz IgA, IgG), bélszövettani mintával igazolható. Ha valaki előzetes vizsgálat nélkül kiiktatja a glutént, majd cöliákia szűrést szeretne, akkor pár hónapra vissza kell vezetnie a glutént. Ennek oka, cöliákiás beteg esetén a glutén fogyasztásának hiányában nem termelődik káros immunanyag, ezért is a gluténmentes étrend a terápia. Cöliákiás személy megfelelő elkerülő étrend betartásával negatív vérképet kap, csak diétahiba esetén mutathatók ki a károsító immunanyagok. Gyakori tévhit, hogy a cöliákiának hasi panaszokat okozó tünetet KELL produkálnia. Okozhat hasi panaszt természetesen, de teljesen tünetmentes is lehet. Minden esetben azonban a tartós gluténfogyasztás következtében bármilyen szövődménybetegség tud kialakulni egy cöliákiás ember esetében.

És mi a helyzet az újabban emlegetett “nem cöliákiás glutén érzékenységgel” (NCGS)?

A jelenlegi tudományosan megalapozott orvosi ismeretek szerint nem tudjunk, hogy az NCGS-t mi okozza, nem egyértelmű a glutén szerepe. Nincs meghatározva, hogy mi alapján diagnosztizálható az NCGS, így nem elfogadott betegség. A glutént tartalmazó növényekben glukánnak és fruktánnak nevezett szénhidrátkomponensek is megtalálhatóak, ami hasi diszkomfortérzetet okoz arra érzékenyeknél, mint például IBS esetében. Gyakori, hogy NCGS esetében minimális gluténfogyasztás mellett panaszmentesek, míg egy cöliákis esetében nem feltétlenül van így. Egy NCGS-ben szenvedő, ha csökkenti a glukán és fruktán bevitelt, javulnak a hasi tünetei. Emiatt fontos a szakszerű kivizsgálás, mert a puffadás mögött számos probléma húzódhat meg, így kezelése, étrendi terápiája is különbözik.

Gyakran hallani, hogy inzulin rezisztencia, PCOS esetében hatékony a gluténmentes étrend. Igaz ez?

Mindenki kipróbálhatja, hogy a teste hogyan reagál, azonban érdemes a glutén kiiktatása előtt cöliákia szűrésen részt venni, hiszen ha tényleg egy akár tünetet nem okozó, rejtett cöliákiánk van, valóban megoldhatja a fent nevezett problémákat, de legalábbis mindenképpen fontos kezelni a szövődmények elkerülése végett. Negatív cöliákia szűrési eredmény esetén, azonban nem valószínű, hogy a glutén befolyásolná a szervezet ezirányú hormonháztartását, mert az inzulinrezisztenciát főleg a gyorsan felszívódó szénhidrátok csökkentésével és más táplálkozásterápiás beavatkozással lehet befolyásolni. A gluténmentes gabonák, mint a köles, kukorica, rizs gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak, továbbá a félkész és kész gluténmentes termékek általában hozzáadott cukrokban gazdagok, ami inkább csak rontja az inzulinrezisztenciát és PCOS-t. Volt olyan vizsgálat, ahol nem-cöliákiások gluténmentes étrend tartása mellett a vércukorháztartás hosszú távú kedvezőtlen befolyását tapasztalták. Ezért fontos, hogy megfelelően felkészült szakember segítségével kivitelezhető olyan gluténmentes étrend, ami lassan felszívódóvá “varázsolja” a gluténmentes szénhidrátokat. Szóval, bárki megfigyelheti teste reagálását, azonban javasolt a témában kellően felkészült dietetikushoz fordulnia a szakszerű kivitelezés segítésében, mert többet árthatunk akár, minthogy használnánk!